Håndlaget keramikk

Håndlaget keramikk

søndag 14. oktober 2012

Garnboller/ Yarnbowls

Jeg fikk en forespørsel tidligere i høst om jeg kunne lage en yarnbowl, eller en såkalt garnbolle. Jeg hadde såvidt sett disse på Etsy, det virker som det er ganske vanlig i USA. Her har jeg derimot ikke sett slike boller, men det er sikkert noen som lager her også.

De brukes for å ha garnnøstet i mens man strikker/hekler, slik at garnet blir i bollen mens man trekker garnet ut fra en åpning i bollen.
Jeg har derfor begynt å lage noen slike boller, og de har vært til utprøving. Det er veldig mye å tenke på når det gjelder produktdesignet her. Størrelse, form, utskjæringene, tyngde, funksjonalitet og dekor; her må alt stemme og fungere sammen. Utfordrende og spennende.
Dette er den siste jeg laget, med blå dekaler. Den er lagt ut på nettbutikken min på Epla her. Har planer om å lage flere med forskjellig dekor, vi får se hva jeg rekker frem mot jul, men det blir nok laget noen slik at de kan bli gaver til strikkeglade.
For fler garnboller, følg med på eplabutikken min her.














Her er et eksempel hentet fra Etsy.com; en yarnbowl laget av en keramiker som heter Marietta, den og flere boller ligger på hennes nettbutikk her. Ta en titt på hennes fine keramikk.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar